Cookie Consent by Free Privacy Policy website Movingokortet flyttar in i appen | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Movingokortet flyttar in i appen

Från och med den 15 februari kommer du inte längre kunna ladda ditt Movingokort i automaterna eller hos ombuden, och den 31 mars 2023 är sista dagen som kortet går att resa med.

Samma biljett och lite till

Du kommer fortfarande kunna resa lika sömlöst i Mälardalen med din Movingo, men med din mobiltelefon som biljettbärare i stället. 
Möjligheten att låna ut din Movingo finns fortfarande kvar och appbiljetten kan flyttas till en annan smartphone med samma app installerad en gång per dygn. Du behöver heller inte oroa dig för att tappa bort biljetten, då den alltid är kopplad till ditt konto i appen. Om din telefon tillfälligt saknar internetuppkoppling kan biljetten ändå skannas av ombordpersonalen på tåget, på bussen och i SLs spärrar, eftersom biljetten är aktiv i appen även när den inte är uppkopplad. Förutom att du enkelt och snabbt kan köpa och förnya din biljett med några knapptryck, får du även trafikinformation om din resa direkt i appen. 

Här kan du läsa mer om Movingoappen. Information om Movingo i SJs kanaler hittar du här.

 

Varför tar ni bort de fysiska korten?

Både SJ Movingokort och SL Access bygger på en äldre teknik, vilket SL snart kommer att gå ifrån. Då det inte har gått att hitta en modern kortlösning som fungerar i flera olika biljettsystem behöver vi få fler att ha sin biljett i appen istället. Sedan Movingo lanserades för drygt fem år sedan kan vi se att andelen som gått över till appbiljett fortsatt att öka, vilket både vi och SJ fortsätter fokusera på i utvecklingen av Movingo.


Här hittar du fler frågor och svar kring Movingokortets flytt in i appen.