Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 dec 2021

Julens och vinterns enkelbiljetter för resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021 har släppts. Du köper din resa på ditt vanliga köpställe. Samtidigt tar Mälardalstrafik, som står bakom Mälartåg, ett ökat ansvar för biljetter, priser och kundservice – och MTR tar över ansvaret för att köra tågen. För dig som reser med Mälartåg innebär det en del förändringar när det gäller biljetter, priser och kundservice. Det sker i flera steg under hösten:

  • Du köper din vinter- och julresa på ditt vanliga köpställe. För frågor om ditt köp eller biljett vänder du dig till ditt köpställe.
  • 29 november. Mälartåg Kundservice öppnar. Från detta datum vänder du dig för kundserviceärenden som rör din resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december.
  • 9 december planerar vi för att även börja försäljning av Mälartågsresor med avresedatum från den 12 december på malartag.se och i Mälartågs nya app .
  • 12 december. Mälartåg Kundservice ansvarar för alla kundserviceärenden som rör resan med Mälartåg. Vid frågor om din köpta biljett vänder du dig till ditt köpställe.

Vart ska jag vända mig – en guide till köp- och kundserviceärenden för resor med Mälartåg från den 12 dec 2021

Mälartåg Kundservice kommer att ta över ansvaret för kundserviceärenden som gäller resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021. Förändringen sker successivt under hösten. Därför har vi gjort en guide för att du ska känna dig trygg och veta vart du ska vända dig för när du behöver hjälp med din resa med Mälartåg framöver.

Köp och resa med Mälartåg Resa till och med 11 december Resa från och med 12 december
Frågor om din köpta biljett för resa med Mälartåg: köp, pris, flexibilitet, distribution och återköp. För frågor om din biljett med Mälartåg vänder du dig till ditt köpställe, oavsett avresedatum för resan. För frågor om din biljett med Mälartåg vänder du dig till ditt köpställe, oavsett avresedatum för resan.

Framöver kommer du även att kunna köpa din resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december på mälartåg.se och i Mälartågs app. För frågor om dessa biljetter vänder du dig alltid till Mälartåg Kundservice.

Kundserviceärenden angående din resa med Mälartåg som rör tillgänglighet, trafikstörning, ledsagning, synpunkter, reklamation, förseningsersättning och hittegods. För kundserviceärenden för resa med Mälartåg med avresedatum till och med den 11 december vänder du dig till SJ Kundservice. För kundserviceärenden som rör resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, vänd dig till Mälartåg Kundservice. Kontaktinformation kommer du att hitta på malartag.se.
Frågor som rör Mälartågs nya resevillkor, exempelvis priser biljetter, trafik och nya köpställen från den 12 december. SJ och Mälartåg informerar om förändringarna på sina respektive hemsidor. SJ och Mälartåg informerar om förändringarna på sina respektive hemsidor.

Från den 29 november kan du även kontakta Mälartåg Kundservice.

Återköp För återköp av biljett med Mälartåg vänder du dig till ditt köpställe. För återköp av biljett med Mälartåg vänder du dig till ditt köpställe.
Ersättning vid försening (ERV) Har din resa med Mälartåg med avresedatum till och med 11 december blivit försenad, ansöker du om ersättning hos SJ Kundservice. Även om ansökan skickas in efter den 11 december hanteras ditt ärende av SJ, upp till 60 dagar efter det planerade resedatumet. Mälartåg Kundservice hanterar och ersätter för resor med avresedatum från 12 december och framåt.
Ledsagning Du bokar din ledsagning hos SJ för resa med Mälartåg med avresedatum till och med den 11 december. För resa från den 12 december bokar du din ledsagning hos SJ till och med den 28 november. Du bokar din ledsagning för resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december hos Mälartåg Kundservice, om bokningen sker från den 29 november och framåt.
Bokning av rullstolsplats SJ hanterar bokning av rullstolsplats för resa med Mälartåg med avresedatum till och med den 11 december. För resa med Mälartåg från den 12 december ansvarar SJ för bokningen av rullstolsplats till och med den 28 november. Från den 29 november ansvarar Mälartåg Kundserivce för samtliga bokningar av rullstolsplats för resa med Mälartåg med avresedatum från den 12 december.

Information om köp och resa med Mälartåg före och efter den 12 dec 2021

Enkelbiljett Mälartåg:

För resa med Mälartåg från den 12 december kan du köpa enkelbiljett och Movingo periodbiljett. Men vi utvärderar och utvecklar biljettsortimentet hela tiden.

Priser:

För resor med enkelbiljett på Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021 gäller fasta priser. Priset sätts utifrån hur lång din resa är och priset är detsamma oavsett om du köper en månad eller en timme före avresa. Det kan göra att du ser en skillnad i priser när du köper din resa jämfört med tidigare.

Resor för barn, ungdom och student:

Från den 12 december du kan som reser med vuxenbiljett/helt pris utan kostnad ta med dig ett eller två barn under 7 år. Ytterligare medföljande barn reser med rabatterat pris.
Ungdom 7–19 år och student reser med rabatterat pris. För studentrabatt på Mälartåg krävs 75 procents studietakt och giltig studentlegitimation (Mecenat eller studentkort med SL-symbol eller We Students) som ska kunna styrkas med ID-handling (pass, körkort eller ID-kort).

 

Här köper du din resa:

För resa med Mälartåg under perioden fram till och med den 11 december köper du din resa på ditt vanliga köpställe.

Från 14 oktober kan du köpa din resa med Mälartåg med avresedatum från 12 december på ditt vanliga köpställe.

Framöver kommer du även att kunna köpa resa med Mälartåg på mälartåg.se och i Mälartågs nya app.

Kombinerad resa:

Om Mälartåg inte tar dig hela vägen utan en del av resan är länstrafik, så kan du välja att köpa den kompletterande biljetten direkt hos länstrafiken.

Vid en kombinerad resa med flera tågbolag där Mälartåg  ingår köper du hela resan hos ett Resplus-ombud, exempelvis SJ, Snälltåget och Vy.

Bokningsavgift:

När du köper din resa med Mälartåg genom SJ eller andra ombud som är anslutna till Resplus tillkommer en bokningsavgift som bestäms av ombudet.

Hittegods:

Har du tappat eller glömt något på din resa med Mälartåg till och med den 11 december kontaktar du SJ Hittegods. För resa med Mälartåg från den 12 december vänder du dig till Mälartåg hittegods. Mer information hittar du på mälartåg.se/hittegods.

Frågor och svar