PROVKÖRNING AV MÄLARTÅG

Under sommaren 2018 börjar Mälartåg att provköras och testas i Sverige. Tågen kommer att testas i den miljö de ska verka i så att resenärerna kan lita på att trafiken med Mälartåg fungerar - oavsett väderförhållande.

 
 

Mälartåg började provköras redan i april 2018 i Schweiz. När tågen kom till Sverige i juni 2018 fortsatte testerna för att säkerställa att tågen fungerar som de ska i den miljön de ska köras i. Provkörningen började på spåren runtomkring Eskilstuna men så fort hösten övergick till vinter och snö kördes tågen uppe i Norrland. Tågen klarar minst 40 minusgrader och 80 centimeter snö på rälsen.

Det finns över 2 000 krav som ställs av myndigheterna som måste uppfyllas och godkännas innan tågen är redo att börja köra med passagerare. Av dessa ska cirka 750 krav verifieras under testfasen. Till exempel ska tågets dörrar och fotsteg testas så att de klarar av att öppnas och stängas trots grus på plattformarna som följer med resenärernas skor in i tåget.

 
 

 

Bilder från tester

Insnöad vagnssida av tåg inuti köldkammare
Dörrtest i köldkammare
Person i varselkläder som utför test på insnöad vagnssida av tåg i köldkammare
Dörrtest i köldkammare
Uppvärmda strålkastarglas i köldkammare
Test av de uppvärmda strålkastarna
Gångdynamiska tester på Mälartåg
Gångdynamiskt test för att säkerställa tågets stabilitet
Tågramp med snö och stenkross
Test av fotstegen med snö och stenkross
Labbplats ombord på Mälartåg
Labbplats ombord på tåg
Mälartåg på provtur utomhus i skymningen
Tåget testas på nätterna då spåren är näst intill fria från trafik
Tåg på provtur i skymning
Tåget testas på nätterna då spåren är näst intill fria från trafik