Vanliga frågor
Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.
Kundservice
Vi strävar alltid efter att bli bättre och svarar gärna på dina funderingar. Vi svarar inom tre arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Bokningsnumret står på biljetten.
Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.
Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se
Nej, du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.
Från lördag den 15 juni rullar Mälartåg sommartrafik. Olika sträckor påverkas i olika omfattning, därför är det viktigt att hålla extra koll på tidtabellen. Här kan du läsa mer om sommartrafiken.
Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på tåget.
Du kan ringa Mälartågs kundservice via telefon på 0771-22 44 00
De fasta priserna bygger på villkor för samhällsfinansierad trafik. Du vet vad din resa kommer att kosta oavsett om du köper din resa samma dag du ska åka eller långt i förväg. Syftet är att göra det enklare att köpa och resa med regionaltågstrafiken. Det fasta biljettpriset är i grunden baserat på hur lång sträcka du reser, men är också harmoniserat med länstrafikbolagens biljettpriser.
Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet. Det är inte tillåtet att ladda elsparkcykel eller större litiumbatterier ombord på tåget.
Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.
Mälartåg har i dagsläget inget lojalitetsprogram.
Stationerna där ditt tåg stannar hittar du här.
Transdev utför Mälartågs trafik på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen.
Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.
Du är välkommen att kontakta Mälartåg Kundservice via telefon, chatt och på sociala medier. Här kan du läsa mer om Mälartåg kundservice och öppettider.
Transdev som kör våra tåg ansvarar för att hjälpa dig i skadeärenden, utreda händelsen och hantera eventuella ersättningsanspråk. Här hittar du kontaktuppgifter till Transdevs skadereglering.
Via den här länken kan du se en bild på samtliga tågvagnar och var du hittar dem olika avdelningarna.
Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.
Vänd dig i första hand till tågvärden ombord. Har du redan klivit av tåget eller har övriga frågor hjälper Mälartåg kundservice dig gärna.
Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.
Du behåller dina poäng, men det är på resor med SJ du kan utnyttja dem och de förfaller enligt ordinarie SJ Prio-villkor.
Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.
Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Har du en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.
Du kan inte tjäna in SJ Prio-poäng på resor med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, eftersom det inte längre är SJ som ansvarar för trafiken.
Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.
Om du blivit debiterad fler gånger för ett köp hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten.
Du kan chatta med vår chattbot Mälar-Märta dygnet runt, du hitter henne i den blå pratbubblan här nere till höger på sidan. Vill du istället chatta med en av våra kundservicemedarbetare hjälper Mälar-Märta dig även med det. Här hittar du kundservice öppettider.
Om du anser att du inte är skyldig att betala tilläggsavgiften måste du höra av dig till Mälartåg kundservice med en bestridan. Detta ska göras inom 10 dagar från det datum då tilläggsavgiften delades ut ombord. Du berättar om dina synpunkter på situationen vid kontrolltillfället och varför du tycker att du inte ska betala tilläggsavgiften. Din bestridan, tillsammans med tilläggsavgiftens kontrollnummer, ska skriftligen ske till e-post tillaggsavgiftmalartag@regionsormland.se
Mälartåg trafikerar i dagsläget fem linjer:
Uppsala - Tierp - Gävle
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm
När du har lämnat en kundsynpunkt och bett om återkoppling återkommer vi till dig inom 3 arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.
Nej, det är förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.