Om Mitt konto för Mälartåg enkelbiljetter
Med Mitt konto kan du snabbt och enkelt boka om din resa direkt i appen eller på webben. Eftersom du kan logga in på ditt konto från vilken enhet som helst behöver du inte oroa dig för att förlora din biljett. Som inloggad kan du dessutom spara betalkort, se dina biljetter samt ladda ner kvitton och biljetter i PDF-format.
Om du har fått ändrade planer och behöver boka om din resa till ett tidigare eller senare tåg samma dag eller längre fram, kan du nu snabbt och enkelt göra det själv via Mitt konto. Resan behöver bokas om före ordinarie avgångstid och på samma sträcka i valfri riktning. Det går även att boka om sin biljett via Mälartåg kundservice, med eller utan personligt konto, men då senast 60 min innan ordinarie avgång.
När du bokar om din biljett flyttas villkoren för ersättning vid försening till den nya biljetten/resan, om den resan skulle bli försenad eller ställas in. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång, eller med anvisad ersättningstrafik, utan att behöva boka om din biljett.
Vanliga frågor och svar:
Måste jag skapa ett konto för att kunna resa med Mälartåg?
Nej, du kan boka och resa med våra enkelbiljetter utan att skapa ett konto.
Kan jag boka om min biljett om mitt tåg blir inställt eller försenat efter ordinarie avgångstid?
Nej. Efter ordinarie avgångstid är det inte möjligt att köpa eller boka om din resa. Vid inställda tåg gäller din biljett alltid på avgången efter eller på anvisad ersättningstrafik. Se villkoren för Ersättning vid försening (EVF) här.
Går det att boka om min biljett om jag vet att tåget kommer bli inställt eller försenat före ordinarie avgångstid?
Så länge tåget inte är inställt eller tiden inte har passerat ordinarie avgångstid kan du alltid boka om din resa själv via ditt konto. Om du däremot bokar om din biljett via Mälartåg kundservice behöver detta ske senast 60 minuter före ordinarie avgångstid.Om du bokar om din biljett upphör möjligheten till ersättning vid försening på ursprungsbiljetten för att i stället gälla på den nya resan. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång, eller med anvisad ersättningstrafik, utan att behöva boka om din biljett.
Kan jag själv boka om enstaka biljetter på en gruppbiljett med fler i sällskapet?
Om du har köpt en biljett för två personer eller fler (gruppbiljett) kan du endast boka om hela resan för samtliga personer på biljetten. För att kunna boka om en persons biljett behöver ni alltså köpa separata biljetter för var och en i sällskapet.
Går det att ändra vart jag vill åka när jag bokar om min biljett, eller ändra resenärskategori?
Du endast kan välja att ändra riktning på samma sträcka och då med samma resenärskategori.
Hantering av dina personuppgifter
När du loggar in på Mitt konto på malartag.se eller i appen Mälartåg, som tillhandahålls av Mälardalstrafik MALAB, godkänner du att vi sparar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.
Allmänna villkor för Mitt konto
Här hittar du användarvillkoren för användning av Mitt konto som kund hos Mälardalstrafik.
Avsluta konto
Du tar enklast bort ditt konto genom att logga in på ditt konto på webben eller i appen och väljer knappen Avsluta konto.
Om du behöver hjälp med att logga in och ta bort ditt konto kan du alltid kontakta Mälartåg Kundservice.