Fortsatt stängda övervåningar
Övervåningarna på våra dubbeldäckare kommer fortsatt vara avstängda under denna vecka. Utredningen av det tekniska felet fortsätter skyndsamt, med er resenärers säkerhet som högsta prioritet. Så snart utredningen visar att det inte råder någon säkerhetsrisk tas avspärrningarna bort.
Uppdaterad trafikinformation: Avspärrningarna av övervåningarna på tågen innebär att sittkapaciteten ombord har begränsats till cirka 50 procent, vilket innebär stor trängsel under delar av dagen på vissa avgångar.
Vi beklagar det uppkomna läget och förstår att du som resenär kan drabbas i ditt resande. Vi rekommenderar dig som har möjlighet att välja en avgång utanför rusningstid och om du kan arbeta hemifrån gör det. Det är bra om du håller dig uppdaterad via Läget i trafiken på mälartåg.se eller Trafikverkets trafikinformation.
För att underlätta för dig som behöver reser har vi gjort följande:
- Biljettsamverkan med SL Pendeltåg på sträckan Stockholms C/Stockholm City-Uppsala. Det innebär att med en biljett för Mälartåg kan du även resa med SL Pendeltåg på ovanstående sträcka.
- Tågtrafiken har förstärkts med bussar i högtrafik på sträckorna Eskilstuna-Södertälje Syd och Tierp-Uppsala innevarande vecka.
- Stationsvärdar finns på plats på Stockholm C, Uppsala C och Eskilstuna C.
- Tågavgångarna på varje linje där det är större risk för trängsel finns listade på mälartåg.se under “Läget i trafiken”.
- Tågvärdarna informerar i särskilda utrop vid varje station och information finns på ombordskärmar med hänvisning till mälartåg.se
Övervåningen på dubbeldäckarna spärrades av den 1 december. Orsaken var ett tekniskt fel som påverkat ett fordon genom mindre skador på taket – där det blivit ett strömöverslag mellan kontaktledningen och tågets yttertak. Det har aldrig förekommit någon risk för att resenärer ska få kontakt med ström, eftersom vagnskorgen är jordad. Säkerheten för Mälartågs resenärer är högsta prioritet och trafikföretaget MTR som är säkerhetsansvariga har bedömt att händelsen ska utredas, vilket nu sker.
Utredningen bedrivs skyndsamt. Det finns inget som pekar på något faktiskt fel på själva fordonen.
Parallellt görs även en besiktning av fordonsflottan för att säkerställa att det inte finns fler oupptäckta skador. Så snart utredningen visar att det inte råder någon säkerhetsrisk tas avspärrningarna bort.