Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Alla kategorier

Sällskapsdjur är välkomna ombord. På utsidan av den första och sista vagnen i varje tågsätt finns det uppmärkt vart det är tillåtet att gå in med djur. Här kan du läsa mer om att resa med djur.

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. 

Det går utmärkt att låna ut din Movingobiljett genom att flytta den till en annan mobil som har appen Movingo. För att kunna överföra din biljett loggar du in på kontot från den mobil du önskar flytta biljetten till. Sedan behöver du med ett knapptryck bekräfta biljettflytten. Därefter har du flyttat din biljett och den kommer inte att finnas kvar i den ursprungliga mobilen. Observera att du kan flytta din biljett en gång per 48 timmar.

Barn under 7 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma. Det går bra för barn och ungdomar från 7 år och uppåt att resa själva.

Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.

Om du har rätt till ersättning när ditt tåg blivit försenat beror på hur långt ditt tåg kör samt hur stor förseningen är. Här finner du mer information om ersättning vid försening.

Det finns kostnadsfritt Wi-Fi ombord på alla våra tåg. 

Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn under 7 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Hur många platser det finns ombord beror på vilken tågtyp du reser med. Nästan alla våra tåg är nya. Dubbeldäckarna har exempelvis 333 fasta sittplatser. Här kan du läsa mer om våra tåg.

För att boka rullstolsplats kontakta Mälartåg så hjälper vi dig att boka resan och platsen. Klicka här för att få kontaktinformation till Mälartågs kundservice.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande har problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Om du på Mälartåg reser med utan eller med en ogiltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift om 1500 kr.

Två barn under 7 år får följa med utan kostnad per betalande vuxen. Ytterligare medföljande barn betalar rabatterat pris. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.

Det stämmer, det går inte att blippa plastkorten på bussarna. I samband med ditt köp fick du ett långt Movingokvitto, det kvittot tillsammans med plastkortet är ditt giltiga färdbevis, när du går på bussen får du visa upp ditt färdbevis för föraren. Går du inte på framme hos föraren visar du upp ditt färdbevis vid kontroll. Här kan du läsa mer om Movingo.

Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.

Mälartåg har i dagsläget inget lojalitetsprogram.

Biljett kan du köpa på startsidan på vår webb, i vår app, SJs biljettautomat eller hos ett ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.

Movingo är en biljett för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om Movingo.

Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du läsa mer om flexvagnen. Flexvagnens smarta markering med en extra blå kant ser du på bilden.

Ja, kontakta Mälartåg kundservice så hjälper vi dig. 

Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.

Med Movingo Alla Sträckor kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Om det fortfarande står "ogiltig biljett" kontakta Mälartåg kundservice.

Priset för en Movingobiljett beror på vilken sträcka du önskar resa. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats, förutom de två rullstolsplatserna.

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Det går inte att förboka sittplatser ombord, förutom de två rullstolsplatserna. Dessa bokar du här.

Ett tillfälligt fel kan ha uppstått hos bussbolaget eller just i den biljettläsaren som gör att det inte går att blippa kortet. QR-koden uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre går det inte att avisera biljetten. Spräckt eller smutsig skärm kan också vara en orsak till att det inte går att blippa Movingo biljetten.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat biljettpris.

Reser du till eller från Arlanda behövs en särskild passagebiljett. Passagebiljetten ingår om du har en Movingobiljett med Arlanda som start- eller slutpunkt. I annat fall behöver du betala en extra avgift för passagebiljetten. Detta gör du enkelt i samband med köpet av din Movingobiljett. Läs mer om Movingo.

Mälartågs dubbeldäckare har en flexvagn i varje tågsätt. I flexvagnen finns det plats för alla. Här hittar du två rullstolsplatser, utrymme för cyklar, större bagage och barnvagn samt även en toalett med skötbord. Här kan du läsa mer om flexvagnen.

Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du här.

Mälartåg trafikerar i dagsläget fyra linjer:
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm

Se karta och läs mer om Mälartåg.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Ja, det finns toaletter ombord på alla våra tåg. Här hittar du information om toaletter på våra tåg.

Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.

Ja, det finns lugn avdelning i Mälartågs dubbeldäckare, på övervåningen i vagn 12.

Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771 - 22 44 00. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.

Vid kontroll behöver du som resenär kunna uppvisa en giltig biljett. Missbruk av biljetter är straffbart enligt lag och kan leda till att färdbeviset dras in eller omhändertas. Om du som resenär inte kan uppvisa en giltig biljett vid kontroll får du betala en tilläggsavgift. Här kan du läsa mer om färdbevis och tilläggsavgift.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.

I Mälartågs dubbeldäckare finns det två speciellt avsedda utrymmen i varje ände av tåget, närmast förarhytten. Här får man varken äta nötter eller citrusfrukter. Man ska heller inte sitta här om man bär stark parfym. Djur får inte vistas här. Här kan du läsa mer om allergivänlig avdelning.

Då kan du med samma biljett resa med nästa avgång.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Movingo kundservice.

Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se

Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor med en maxvikt på 20 kg. Samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral. Du ansvarar själv för att bära ditt egna bagage.

Du får boka en taxi och skicka in kvittot till oss genom att göra en ansökan om förseningsersättning. Läs mer och ansök om ersättning vid försening.

Nej, vi behöver då ordna med alternativt färdsätt till dig. Det är därför viktigt att du bokar rullstolsplats i förväg så att vi vet om behovet av ersättningstrafik uppstår.

Nej, om du har möjlighet att sätta dig vid ett säte och rullstolen kan stå ihopfällbar vid bagageutrymmet behöver du inte boka rullstolsplats. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.

Vi kan tyvärr inte erbjuda dig som bokar rullstolsplats att ta med dig sällskapsdjur, då sällskapsdjur av allergiskäl endast får resa i djuravdelningen. Om du har möjlighet att fälla ihop rullstolen för att sen resa i djuravdelningen går det bra. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Ja, det finns endast ett fåtal platser ombord som tillgodoser resenärens behov av rullstolsplats och sittplats bredvid rullstol. För att få sitta där måste du boka i förväg.

Vid dessa platser finns det gott om plats samt är det ett säkert sätt att resa för den som vill ha med sin rullstol, är rullstolsburen eller använder sittscooter.

Du placerar väskor av kabinstorlek under eller mellan stolarna. Mindre väskor kan du placera på hatthyllan. På bagagehyllorna i vagnsändarna finns det plats för ­större bagage. Här kan du läsa mer om bagage.

Det finns ingen bistro eller varuautomat ombord för att köpa mat eller dryck, men det går bra att ta med eget.

Av säkerhetsskäl får du aldrig placera någonting i mittgången eller framför tågets dörrar. Utrymningsvägarna måste vara fria så att resenärerna snabbt kan utrymma tåget vid behov. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Vänd dig i första hand till tågvärden ombord. Har du redan klivit av tåget eller har övriga frågor hjälper Mälartåg kundservice dig gärna. 

Vi strävar alltid efter att bli bättre och svarar gärna på dina funderingar. Vi svarar inom tre arbetsdagar. Skicka e-post till kundservice eller gå till Kundservice kontaktuppgiter för att kontakta oss på andra sätt.

Du kan göra en skriftlig omprövning som ska innehålla skälen för omprövningsbegäran. Begäran ska ha kommit in till Mälartåg Kundservice inom tre veckor från det att Mälartåg Kundservice gett besked i ersättningsärendet. Klicka här för att komma till våra kontaktuppgifter.

Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Du är välkommen att kontakta Mälartåg Kundservice via telefon, chatt och på sociala medier. Här kan du läsa mer om Mälartåg kundservice och öppettider.

Du behöver beställa ledsagning senast 24 h. innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.

När du har lämnat en kundsynpunkt och bett om återkoppling återkommer vi till dig inom 3 arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.

På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.

Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55

Här kan du läsa mer om ledsagning.

Nej, du får inte dricka alkohol ombord på Mälartåg. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 48 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo.

Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.


Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.

Ja, det finns möjlighet till det. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.

Önskar du reklamera en resa på grund av en försening eller att tåget har blivit inställt kan du ansöka om ersättning vid försening här. Där finner du även information om när och vad för typ av ersättning du har rätt till.

Resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation betalar en stationsavgift på 120 kronor. Avgiften finns alltid inkluderad i enkelbiljetten om destinationen är Arlanda. Har du en Movingobiljett där start eller slutsträckan är Arlanda ingår också avgiften i pendlarbiljetten. Om Arlanda är en mellanliggande station kan du välja att lägga till avgiften i din pendlarbiljett, priset ligger på 400 kr.

Bokningsnumret står på biljetten.

Du kan behöva uppvisa legitimation om du reser med en biljett till rabatterat pris. Är du student behöver du kunna uppvisa giltig studentlegitimation med SL-logga. Även vid resa med en Resplusbiljett kan du behöva uppvisa legitimation då de är personliga. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). 

Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.

Du kan chatta med vår chattbot Mälar-Märta dygnet runt, du hitter henne i den blå pratbubblan här nere till höger på sidan. Vill du istället chatta med en av våra kundservicemedarbetare hjälper Mälar-Märta dig även med det. Här hittar du kundservice öppettider.

Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur och får sitta på valfri plats ombord undantaget den allergivänliga avdelningen.

Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.

Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.

Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.

Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 14 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.

Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten. Här kan du läsa mer om Movingobiljetten.

Du laddar ner appen till den nya mobilen och loggar in på samma konto. Du får då en förfrågan om du vill flytta över biljetten till den nya enheten, väljer du "ja" kommer biljetten flyttas över till den nya mobilen. Obs! Du kan endast flytta biljetten en gång per 24 timmar.

I samband med ditt köp får du en QR-kod, det är koden som scannas av vid kontroll. Här kan du läsa mer om Movingo biljetten.

Movingo gäller i Stockholm-Mälardalen, Mälardalsområdet. Här hittar du karta över Mälardalsområdet och var Movingo gäller.

Ja, du kan köpa ett Movingo plastkort hos ett ombud, för att sen ladda det hos ombudet eller i SJ:s automater.

Nej, om mobilen inte är uppkopplad mot mobilnätet eller är ställd i offline/flyläge, finns biljetten ändå tillgänglig för visering i appen under 48 timmar förutsatt att resenären är inloggad på kontot.

De baseras på EU:s tågpassagerarförodning eller lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt våra allmänna köp- och resevillkor. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

Du kommer att få svar på din ansökan om ersättning inom sju dagar.

Ja, det finns rullstolsplats ombord. Denna plats behöver bokas i förväg, här kan du läsa mer och boka.

Vi har dubbeldäckare men även sex regionaltåg av modell Regina. Här kan läsa mer om våra tåg.

Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Om du som resenär inte kan visa upp ett giltigt färdbevis t.ex. biljett eller reskort vid en kontroll får du betala en kontrollavgift.

Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.

Du kan använda din Movingobiljett hela dygnet där din biljett gäller. Här hittar du mer information om Movingobiljetten.

Tidigast 14 dagar innan kan du köpa Movingo periodbiljett. Här kan du klicka för att få mer information om Movingobiljetten.

Du kan resa med nästa avgång. Väljer du att inte resa kan du ansöka om ersättning här för att komma till formuläret

Ja, när du köper biljetten i vår app Mälartåg kommer biljetten till mobilen.

Mälardalstrafik ansvarar för regional kollektivtrafik i Mälardalen på ett antal sträckor, framförallt med tåg. De ansvarar även för periodbiljetten Movingo. Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Läs mer om Mälardalstrafik på malardalstrafik.se

Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.

Hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten..

Ja, reser du med oss men inte har någon giltig biljett riskerar du att få en kontrollavgift.

När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kommer biljetten till din mejl.

Om tågets totala totala körsträcka är längre än 150 km och förseningen överstiger 60 minuter. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

Ja, det finns skötbord i den rullstolsanpassade toaletten. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det utrymme för barnvagnar, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.

Ja, om du har lagt till av- och påstigningsavgift Arlanda för 400 kr. Annars kan du betala 120 kr vid passagen på Arlanda. Är din start- eller slutdestination Arlanda är den redan inkluderad i priset. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.

Ja. Men ett av barnen måste vara under 7 år.

Max 3 barn, om två av barnen är under 7 år.

Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn under 7 år utan kostnad. Reser barn över 7 år själv får barnet betala ungdompris.

Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.

När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 14 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.

Din biljett kommer upp i appen om du köper den i appen. Köper du biljetten via vår hemsida får du biljetten via mejl.

Ja, det går bra.

Du kan ringa Mälartågs kundservice via telefon på 0771-22 44 00

Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.

I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller har bokat rullstolsplats kan du se en planskiss här för att hitta rätt.

Ja, du kan resa med rullstol ombord. Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.

Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.

Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.

Nej, som pensionär reser du till fullt pris. Det gäller både resa med Mälartåg och med Movingo periodbiljett. Här kan du se våra resevillkor.

Mälartåg säljer inga sista minuten resor.

Ja, lugn avdelning finns ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Här kan du läsa mer om våra tåg.

Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet.

Ja, du kan resa med nästa avgång om ditt tåg har blivit inställt.

Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på tåget.

Nej, det förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.

Mälartågs biljettutbud är enkelbiljetter och pendlarbiljetten Movingo som är giltig 30, 90 eller 365 dagar. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter och om Movingo periodbiljett

Det säljs hos Mälartågs ombud. Här hittar du ombud som säljer det fysiska kortet.

Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

Villkoren för resa med barn på Mälartåg från den 12 december är de samma oavsett om du reser med enkelbiljett eller Movingo periodbiljett – och liknar dem som gäller för annan samhällsfinansierad kollektivtrafik. Det innebär att en vuxen kan ta med två barn under sju år utan kostnad.

Du behåller dina poäng, men det är på resor med SJ du kan utnyttja dem och de förfaller enligt ordinarie SJ Prio-villkor.

MTR utför Mälartågs trafik på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen.

De nya fasta priserna bygger på villkor för samhällsfinansierad trafik. Du vet vad din resa kommer att kosta oavsett om du köper din resa samma dag du ska åka eller långt i förväg. Syftet är att göra det enklare att köpa och resa med regionaltågstrafiken. Det fasta biljettpriset är i grunden baserat på hur lång sträcka du reser, men är också harmoniserat med länstrafikbolagens biljettpriser.

Våra nya villkor från den 12 december 2021 som rör rabatterade pris för barn, ungdomar och studenter liknar även dem som finns inom kollektivtrafiken och är de samma som när du köper Movingo periodbiljett.

Stationerna där ditt tåg stannar hittar du här.

Du kan inte tjäna in SJ Prio-poäng på resor med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, eftersom det inte längre är SJ som ansvarar för trafiken.

Det är avståndet och hur lång förseningen är som avgör beloppet du kan få tillbaka. Här kan läsa mer och ansöka om Ersättning vid försening.

Även från den 12 december 2021 och under 2022 ligger biljettpriset för Movingo i princip kvar på samma prisnivå som vid lanseringen för fyra år sedan, oktober 2017. Mindre justeringar görs, i vissa fall handlar det om några tior uppåt eller nedåt, och på ett fåtal sträckor blir det lite större förändringar. Förändringarna beror främst på att biljettpriserna harmoniseras med länstrafikens biljettpriser.

Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.

Du kan inte längre tjäna in SJ Priopoäng på resor med SJ och Mälartåg när du reser på din Movingo.

Alla synpunkter på exempelvis trafiken, tågvärdar, städning lämnas till kundservice. Här hittar du kundservice kontaktuppgifter.

Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Och om du har en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.

Kontakta i första hand tågvärden ombord, vid akut händelse, brott eller olycka kontakta 112.

Vi har en personuppgiftspolicy som följer gällande lagar och regler (GDPR). Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifterna.

Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Du kan boka om din Resplusbiljett om den är ombokningsbar, vilket står på din biljett. För att boka om din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Du kan återköpa din biljett om din Resplusbiljett är återköpsbar, vilket står på din biljett. För att återköpa din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Har du påbörjat resan och missar din anslutning på grund av sen ankomst med Mälartåg bokar vi om biljetten åt dig.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 07-18, helger 8-17. Chatten är öppen vardagar 6-20, helger 7-19. Ombokning vid försening orsakad av Mälartåg, när du köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

När du har en Movingo biljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på Ostpendeln: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Ostpendeln stannar inte i Katrineholm.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.  

Om din resa ersätts med buss kan du hitta mer information på sidan ersattningstrafik.nu. Här kan du se avgångstid för bussen och vilka stationer den stannar på. Du kan också följa bussen i realtid när turen väl startar och se hållplatser för de stationer där det finns ett särskilt hållplatsläge för ersättningstrafik.