Cookie Consent by Free Privacy Policy website Så funkar det ombord | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Så funkar det ombord

Här hittar du matnyttigt om hur det funkar ombord på Mälartågs moderna dubbeldäckare och våra övriga tåg. 

På den här länken kan du även se en bild på samtliga tågvagnar och var du hittar de olika avdelningarna.

Biljetter

Du behöver boka biljett innan du kliver ombord på Mälartåg, det är inte möjligt att köpa tågbiljetter ombord på våra tåg.

Flexvagn 

Ett tågsätt består av fyra dubbeldäckade vagnar varav en av dem är vad vi kallar för en Flexvagn. På utsidan av tåget vid dörrarna har den blå färgen dragits ned något och det finns dekaler som tydligt talar om vilka funktioner som finns inne i vagnen. Här finns två rullstolsplatser, utrymme för att placera cyklar, större bagage och barnvagn, en stor toalett med skötbord och en mindre toalett samt tågvärdarnas tjänstekupé.

Komfort och obokade platser 

Då alla 333 sittplatser har samma höga standard och komfort är det enhetsklass ombord på tåget. Det går inte att boka sittplatser, förutom rullstolsplatsen, läs mer på sidan Boka rullstolsplats och ledsagning.

Bild på säten på övervåningen i tåget

Tillgänglighet 

Mälartåg är tillgänglighetsanpassade genom att fler än 10% av sittplatserna erbjuder ett något större utrymme att röra sig på. Dessa platser är jämnt fördelade mellan vagnarna och finns på både under- och mellanvåningarna. Du hittar dessa med hjälp av en dekal på väggen som tydligt visar vart dessa platser finns. Du som är i behov av en prioriterad sittplats har alltid företräde till dessa platser. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Bokning av rullstolsplats och sittscooters 

Det finns rullstolsplatser på nästan alla våra avgångar. Dessa avgångar är märkta med rullstolssymbol i tidtabellen. Rullstolsplats är möjligt att boka dygnet runt via Mälartågs kundservice. Läs mer på sidan Boka rullstolsplats och ledsagning.

Ledsagning 

Har du en funktionsnedsättning och behöver hjälp till och från tåget, eller vid tågbyte kan du beställa ledsagning. Hitta mer information om ledsagning och hur du bokar det på sidan Boka rullstolsplats och ledsagning.

Lugn avdelning 

På övre plan i vagn 12 har vi en lugn avdelning där du som vill vila eller behöver arbetsro kan sitta. Här ska mobiltelefonen vara på ljudlöst och eventuella samtal ska hållas lågmälda. Barn är välkomna under samma förutsättningar som vuxna.

Allergivänlig avdelning 

Om du är allergisk så finns det två speciellt avsedda utrymmen i varje ände av tåget, närmast förarhytten. Här får man varken äta nötter eller citrusfrukter. Man ska heller inte sitta här om man bär stark parfym. Djur får inte vistas här.  Utrymmet ska ses som en allergivänlig avdelning som städas enligt samma rutiner som för tåget i övrigt.

Bagage 

Väskor av kabinstorlek placerar du under eller mellan stolarna. Mindre väskor på hatthyllan. På bagagehyllorna i vagnsändarna på över- och nedervåningen finns det plats för ­större bagage. Har du ännu större bagage placerar du det i Flexvagnen.

Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20kg) samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral.

Tågen har begränsat med bagageutrymme och vår ombordpersonal kan, av arbetsmiljöskäl, tyvärr inte hjälpa dig att lyfta bagage vid av-/påstigning. Det är därför viktigt att du inte har med dig mer eller tyngre bagage än vad du själv med enkelhet klarar av att bära.

Bild på person som stuvar om i en väska.

Barnvagn  

Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen. Är det redan fullt i detta utrymme kan man placera barnvagnen i mån av plats i vestibulen. I övriga vagnar finns det plats för en ihopfälld barnvagn under bagagehyllorna på nedervåningarna.

Man med barnvagn på väg ombord på tåget

Cykel

I våra nya dubbeldäckare finns det plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du fäster din cykel med hållare på anvisad plats i Flexvagnen. Skulle det vara trångt ombord på tåget får du vänta till nästa avgång om cykeln ska med. Läs mer på sidan Cykel ombord

Sällskapsdjur och ledarhund

Sällskapsdjur är välkomna ombord. På utsidan av sista och första vagnen i varje tågsätt är det uppmärkt var det är tillåtet att gå in med djur. Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur och får sitta på valfri plats undantaget den allergivänliga avdelningen. Hundar ska vara placerade på golvet.

Wi-fi ombord 

Vad vore ett modernt tåg utan internet ombord? Res uppkopplat genom att välja Mälartåg Wi-Fi på din enhet. Acceptera villkoren och klicka ”connect”, sen är du online.

Kundtidning  

Vår kundtidning finns ombord på alla våra tåg. Där skriver vi om aktuella händelser och spännande saker i Stockholm och Mälardalen. Läs kundtidningen här.

Information så reser du med barn

Två barn upp till 7 år, reser avgiftsfritt i sällskap med resenär med giltig biljett. Har du fler barn under 7 år med dig reser överstigande antal barn till rabatterat pris för ungdom. Barn under 7 år får inte resa ensamma på våra tåg. Föräldrar till äldre barn får själva bedöma om barnet klarar av att resa på egen hand. Barn som reser utan vuxensällskap ska kunna ansvara för sig själv under resan, även vid exempel en trafikstörning. 

Bild på familj på Stockholms centralstation.

Våra Regina-tåg

Nio regionaltåg av modell Regina ingår i Mälartågs tågflotta och kör på linjen Linköping – Katrineholm – Eskilstuna – Västerås – Sala. 


Relaterade Artiklar

image

Att resa med cykel på Mälartåg

Du kan ta med dig din cykel ombord på nästan alla Mälartåg. Du betalar inget extra, och platsen går inte att reservera.

Läs mer om att resa med cykel
image

Nya numret av Res i Stockholm-Mälardalen ute på våra tåg

Sov ute i Mälardalens vackra natur, möt årets Mälardarling Helena Jerregård på Mälardalens universitet och mycket mer.

Gå till tidningen
image

Om våra tåg

Mälartågs tågflotta består av dubbeldäckare och mindre regionaltåg.

Läs mer om våra moderna tåg