Så har vi rustat för vintern
Vinterförberedelserna hos Mälartåg för att rusta tågen mot snö och kyla har pågått sedan flera månader – för att ge dig som reser en bättre och tryggare resa. Bra tillgång på tåg, nya funktioner på tågen, ett större reservdelslager och utökad personalstyrka är några av åtgärderna.
–Vi är bättre rustade och har dragit lärdomar av tidigare vintrar, säger Stefan Skans, fordonsansvarig på Mälardalstrafik.
I depån i Eskilstuna finns en modern avisningshall, central för underhållet av tågen vintertid. Tågen avisas med återvunnet tvättvatten som värms upp till 40 grader. Även svarvanläggningen utanför Västerås spelar en nyckelroll. Vintertid behövs hjul och bromsskivor svarvas oftare. För att täcka det behovet har kapaciteten höjts i svarven där det nu arbetas i tvåskift.
– För att inte riskera långa väntetider på reservdelar från leverantörer, vilket var ett problem förra vintern, har ett större reservdelslager med hjul och bromsskivor byggts upp, säger Joakim Lindström, depåansvarig på Mälardalstrafik.
Ett nysvarvat hjul på Mälartågs dubbeldäckare. Foto: Linus Smedh
Cirka 70 personer arbetar med underhållet av Mälartågs totalt 62 tåg.
– Personalstyrkan är större med fler utbildade och kvalificerade fordonstekniker. För varje år lär vi oss mer om tågen och hur vi underhåller och anpassar dem på bästa sätt, säger Stefan Skans.
Mälartågs 53 dubbeldäckare är fem år gamla och fortfarande genomförs förbättringar inför varje vinter. Några exempel på vad som genomförts eller inom kort görs inför kommande vintern är:
- Ökad värme i fotstegen vid dörrarna, redan vid fem plusgrader eller lägre temperatur. Det ska minska risken för isbildning med förseningar och inställda tåg som följd.
- Ändringar i mjukvaran för fordonen ska göra att värmen hålls upp bättre ombord om det blir fel på tåget och det står stilla eller behöver köra långsammare än vanligt.
- Skyddsplåtar skall monteras i underredet på tågen för att skydda mot skador som bland annat uppkommer under vintertid i underredet, och som kräver att tågen måste tas ur trafik och repareras.
Vi är bättre rustade och har dragit lärdomar av tidigare vintrar. Vi har en bra tillgång på tåg, större reservdelslager och nya funktioner har installerats på tågen.
Stefan Skans, fordonsansvarig på Mälardalstrafik
Uppsala-Gävle är den Mälartågslinje där det bildas mest is på tågen, på grund av skiftande väderförhållanden längs kusten genom flera klimatzoner. Inte minst i trakterna runt Gävlebukten, där kalla vindar från Ryssland och Finland sveper in över det varmare Östersjövattnet och ofta orsakar snöstormar, så kallade snökanoner.
– Det är väldigt påfrestande för tågen, eftersom vi stannar på många stationer längs sträckan, med täta intervaller av kraftig acceleration och broms. Detta i kombination med påbyggnaden av is gör att tågens bromsar behöver kontrolleras och underhållas mer frekvent vintertid. Därför försöker vi styra trafikplaneringen så det inte är samma enskilda fordon som kör på den här sträckan under längre sammanhängande perioder, säger Stefan Skans.
Checklista för tåg och spår på vintern
Här är några exempel på hur järnvägens aktörer arbetar tillsammans för att minska påverkan på din resa, om vintern blir kall och snöig:
❄️Snö- och isbildning på spår och spårväxlar, som kan leda till förseningar och funktionsfel.
➡️Ökad snöröjning och avisning av räls och spårväxlar. Användning av växelvärme och skyddsanordningar för att förhindra isbildning.
❄️Bromsar, kablar och andra komponenter på tåg kan frysa fast eller blockeras av kyla och snö.
➡️Regelbundet underhåll och avisning av tågkomponenter. Användning av uppvärmda och frostbeständiga material
❄️Kraftiga snöfall, blåst och kyla kan skapa svåra väderförhållanden som påverkar trafiken.
➡️Ökad bevakning av väderförhållanden. Snabbt agerande och omplanering av trafik vid förväntat svårt väder.
❄️Kyla och isbildning kan påverka signal- och kommunikationssystem, som kan ge förseningar.
➡️Användning av frostbeständig utrustning och regelbundna inspektioner och underhåll. Backupsystem och redundans i kommunikationssystem.