Cookie Consent by Free Privacy Policy website Dags för MTR att köra tågen | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Dags för MTR att köra tågen

Från och mitten av december tar MTR över ansvaret för att köra Mälartåg. Ett uppdrag som har fokus på ökad punktlighet, service och bemötande och med målsättning att skapa en attraktiv och hållbar kollektivtrafik i Mälardalen. Text: Kerstin Torsede

– Det känns fantastiskt att vi har fått förtroendet att driva Mälartåg. Vi har arbetat hårt för att få allt på plats till trafikstart den 12 december och nu är det inte långt kvar. Det är såklart lite nervöst, men också väldigt kul att äntligen få starta upp på riktigt och välkomna resenärerna ombord, säger Frida Ukmar, VD på MTR Mälartåg när hon intervjuas i slutet på oktober.

Förberedelserna inför övertagandet har engagerat många människor sedan avtalet skrevs under i slutet på förra året. Cirka 150 personer från alla MTR-bolag har på ett eller annat sätt varit involverade och av dessa har ett 30tal jobbat heltid inför starten. Totalt är 160 lokförare och 170 tågvärdar nu knutna till Mälartåg,

– Ungefär hälften av lokförarna har följt med från SJ till MTR Mälartåg, resten är nyrekryterade. När det gäller tågvärdar har en tredjedel av medarbetarna kommit med från SJ och två tredjedelar är nyanställda, säger hon.

Frida Ukmar hoppas att resenärerna ska märka att det är en ny trafikoperatör på många olika sätt. Och att Mälartåg ska vara det självklara valet för alla som arbetar och reser i regionen.

– Vi tror att vi på sikt, utifrån vår erfarenhet, kommer att öka punktligheten, men det jag också vill ska märkas är den service och det bemötande vi kan erbjuda resenärerna. Det är något som jag personligen brinner för.

Just punktlighet är en central fråga för resenärerna och något som MTR gärna talar om. Hon menar att de tar med sig många erfarenheter från tidigare arbete.

– För att uppnå en hög och stabil punktlighet krävs ett strukturerat arbete inom hela verksamheten. Det betyder att det krävs en robust och störningstålig planering och trafikledningsmetodik samt ett ständigt fokus på säkerhet och punktlighet i hela förarkåren, avslutar hon.

Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster. Den femte linjen Upptåget som ingår i Mälartåg från den 12 juni 2022 och då ska MTR även köra dessa tåg.