Cookie Consent by Free Privacy Policy website Därför skannar tågvärden din biljett | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Därför skannar tågvärden din biljett

Tågvärdarna på Mälartåg ger service och har säkerhetsansvar ombord. De kontrollerar också att alla reser med giltig biljett. Men varför är det viktigt att visera biljetter? Vi tog rygg på tågvärden Jessica.

Tåget från Stockholm mot Katrineholm och Hallsberg rullar ut från Stockholm Central. Jessica Lindvall blickar ut över resenärerna i salongen och rör sig ledigt med ett litet leende på läpparna och mobiltelefonen i handen genom tågvagnen. Blipp. Blipp. Biljett efter biljett skannas. Ett vänligt ord hit. Ett igenkännande ”hej” dit.

Tågvärd pratar med lokförare

Jessica Lindvall samtalar gärna med lokföraren när möjlighet ges.

 

–  När jag viserar biljetter kan jag samtidigt ge en bättre service till mina resenärer. Det är ju då jag ser vart de ska, kan påminna om det är dags att byta tåg och kan svara på eventuella frågor, säger Jessica.

Hon har varit tågvärd på Mälartåg i fyra år, först som anställd på SJ och sedan 2021 på MTR som numera kör Mälartågen. Alla arbetspass börjar i Hallsberg, där Jessica bor. Hon reser främst på linjen Hallsberg-Katrineholm-Stockholm eller Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala.

– Jag har alltid velat jobba på tåg. Tidigare arbetade jag flera år med kundservice över telefon, men jag saknade att träffa kunderna ansikte mot ansikte. Så när barnen blev större och vardagspusslet enklare så blev jag tågvärd – och jag älskar mitt jobb!

Alla ska ha giltig biljett när de kliver ombord på Mälartåg. Du kan inte köpa biljetten när du redan sitter på tåget efter dess avgångstid. Förutom Mälartågs enkelbiljett reser många med Resplusbiljett - köpt genom SJ eller andra återförsäljare, Movingo eller Movingo 5/30 samt periodbiljetter från Sörmlandstrafiken, UL, VL och Östgötatrafiken, så Jessica och hennes kolleger har många typer av biljetter att visera. Mer än nio av tio biljetter kan numera skannas med tågvärdens mobil, endast en mindre andel viseras genom manuell kontroll.

visering av biljett

Biljetten lyser upp lite extra när biljetten visas för att vara lättare att skanna av.

 

–   För många resenärer handlar det om rättvisa att få biljetten skannad. De vill visa att de har gjort rätt för sig och se att andra också gjort det, säger Jessica.

Även i ett större perspektiv är det viktigt att alla reser med giltig biljett. Mälartågs trafik är en pulsåder för många kommuner i Stockholm-Mälardalen, som möjliggör att invånarna smidigt kan pendla till jobb och studier över länsgränserna. Men trafiken är inte kommersiellt lönsam och finansieras därför av både biljettintäkter och skattepengar. För att kunna bibehålla och utveckla trafiken spelar biljettintäkterna en viktig roll.

porträtt på tågvärd

Många av arbetspendlarna på Jessicas linjer har hon lärt känna när hon rör sig genom tåget under resan och viserar biljetter.

– Jag är en öppen person, och när jag bjuder på mig själv så får jag ta del av deras liv och historier ombord. Vi har skrattat, gråtit och svurit tillsammans – med dem som kanske haft det tufft på jobbet, kämpar med vardagspusslet och rena solskenshistorier. Med öppenhet och bra kännedom om mina resenärer kan jag också skapa bra stämning ombord utan sura miner, även om det uppstår något strul längs resan.  

 

Text: Katarina Myrberg

Foto: Niklas Björling