Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Efter resan

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. 

Om du reser på Mälartåg utan biljett eller med en ogiltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift om 1500 kr.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Är det sista avgången för dagen ska ersättningstrafik sättas in. Information om från vilken hållplats och när ersättningsbussar avgår hittar du på ersattningstrafik.nu

Vid trafikstörning är vi tillgängliga dygnet runt på kundservice för att kunna hjälpa till på bästa möjliga sätt. Du når oss på: 0771-22 44 40.

Önskar du reklamera en resa på grund av en försening eller att tåget har blivit inställt kan du ansöka om ersättning vid försening här. Där finner du även information om när och vad för typ av ersättning du har rätt till.

De baseras på EU:s tågpassagerarförodning eller lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt våra allmänna köp- och resevillkor. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

De allra flesta ansökningar om ersättning vid försening handläggs automatiskt, du får då ett beslut kort efter det att du ansökt. I de fall vi behöver handlägga din ansökan manuellt besvarar vi dig inom 7 dagar.

Om avgången ställs in gäller biljetten även på nästa avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

Det är avståndet och hur lång förseningen är som avgör beloppet du kan få tillbaka. Här kan läsa mer och ansöka om Ersättning vid försening.

Alla synpunkter på exempelvis trafiken, tågvärdar, städning lämnas till kundservice. Här hittar du kundservice kontaktuppgifter.

Vi har en personuppgiftspolicy som följer gällande lagar och regler (GDPR). Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifterna.

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

Om din resa ersätts med buss kan du hitta mer information på sidan ersattningstrafik.nu. Här kan du se avgångstid för bussen och vilka stationer den stannar på. Du kan också följa bussen i realtid när turen väl startar och se hållplatser för de stationer där det finns ett särskilt hållplatsläge för ersättningstrafik.

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. Utlämning sker på Mälartåg hittegods i centrala Stockholm, men kan även sändas med post till självkostnadspris.

Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.