Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Biljetter

Det går utmärkt att låna ut din Movingobiljett genom att flytta den till en annan mobil som har appen Movingo. För att kunna överföra din biljett loggar du in på kontot från den mobil du önskar flytta biljetten till. Sedan behöver du med ett knapptryck bekräfta biljettflytten. Därefter har du flyttat din biljett och den kommer inte att finnas kvar i den ursprungliga mobilen. Observera att du kan flytta din biljett en gång per 24 timmar.

Biljett kan du köpa på startsidan på vår webb, i vår app, SJs biljettautomat eller hos ett ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.

Movingo är en biljett för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om Movingo.

Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.

Med Movingo Alla Sträckor kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Priset för en Movingobiljett beror på vilken sträcka du önskar resa. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.

Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat biljettpris.

Reser du till eller från Arlanda behövs en särskild passagebiljett. Passagebiljetten ingår om du har en Movingobiljett med Arlanda som start- eller slutpunkt. I annat fall behöver du betala en extra avgift för passagebiljetten. Detta gör du enkelt i samband med köpet av din Movingobiljett. Läs mer om Movingo.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.

Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.

Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 24 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo.

Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.


Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.

Bokningsnumret står på biljetten.

Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.

Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.

Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.

Tidigast 14 dagar innan kan du köpa Movingo periodbiljett. Här kan du klicka för att få mer information om Movingobiljetten.

När en avgång blir inställd kan du i stället resa med en tidigare eller senare avgång. Din biljett gäller på avgången före eller nästkommande avgång med Mälartåg. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kan du skicka den till din mejl.

Ja, om du har lagt till passageavgift Arlanda för 400 kr/mån. Annars kan du betala 130 kr vid passagen på Arlanda. Är din start- eller slutdestination Arlanda är den redan inkluderad i priset. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.

Ja. Men ett av barnen måste vara under 7 år.

Max 3 barn, om två av barnen är under 7 år.

Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn under 7 år utan kostnad. Reser barn över 7 år själv får barnet betala ungdompris.

För att skriva ut din enkelbiljett kan du i samband med köpet välja att få den levererad i PDF-format eller att den skickas till din e-postadress för att få den till dig i utskriftsvänligt format, därefter kan du skriva ut den.

Ja, det går bra. För närvarande har vi en del tekniska problem i appen vilket innebär att vissa biljetter inte kommer fram efter betalning med swish. Skulle detta inträffa kontakta kundservice 0771-22 44 40 så skickar vi ut biljetten via mejl. Vänligen ha ditt orderid för swishbetalningen tillgängligt.

Mälartåg säljer inga sista minuten resor.

Mälartågs biljettutbud är enkelbiljetter och pendlarbiljetten Movingo som är giltig 30, 90 eller 365 dagar. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter och om Movingo periodbiljett

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.

Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Du kan boka om din Resplusbiljett om den är ombokningsbar, vilket står på din biljett. För att boka om din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Du kan återköpa din biljett om din Resplusbiljett är återköpsbar, vilket står på din biljett. För att återköpa din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid försening orsakad av Mälartåg, när du köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.  

Ombokning kan göras senast en timme innan avgångstid och för samma sträcka och resenärskategori. Kontakta kundservice på telnr: 0771-22 44 40 så hjälper vi till med det.

 

 

 

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

Nej, det går inte att boka gruppresa.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

Du kan nu planera och köpa din resa med Mälartåg. Den nya tidtabellen som gäller från den 11 december 2022 innebär förändringar på vissa sträckor, medan trafiken är oförändrad på andra. För mer information om trafiken och hur de olika linjerna påverkas klicka dig vidare här.