Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Bokning och ombokning

Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.

Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.

Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats utan man reser i mån av plats.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). 

Du kan boka om din Resplusbiljett om den är ombokningsbar, vilket står på din biljett. För att boka om din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Du kan återköpa din biljett om din Resplusbiljett är återköpsbar, vilket står på din biljett. För att återköpa din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Ombokning kan göras senast en timme innan avgångstid och för samma sträcka och resenärskategori. Kontakta kundservice på telnr: 0771-22 44 40 så hjälper vi till med det.

 

 

 

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

Nej, det går inte att boka gruppresa.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

Du kan nu planera och köpa din resa med Mälartåg. Den nya tidtabellen som gäller från den 11 december 2022 innebär förändringar på vissa sträckor, medan trafiken är oförändrad på andra. För mer information om trafiken och hur de olika linjerna påverkas klicka dig vidare här.