Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Tillgänglighet

Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.

Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du läsa mer om flexvagnen. 

Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel

Mälartågs dubbeldäckare har en flexvagn i varje tågsätt. I flexvagnen finns det plats för alla. Här hittar du två rullstolsplatser, utrymme för cyklar, större bagage och barnvagn samt även en toalett med skötbord. Här kan du läsa mer om flexvagnen.

Ja, det finns toaletter ombord på alla våra tåg. Här hittar du information om toaletter på våra tåg.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Nej, vi behöver då ordna med alternativt färdsätt till dig. Kontakta kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig.

Nej, om du kan fälla ihop din rullstol så att den inte är större än en normalstor väska räknas den som bagage. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.

Vi kan tyvärr inte erbjuda dig som reser på en rullstolsplats att ta med dig sällskapsdjur, då sällskapsdjur av allergiskäl endast får resa i djuravdelningen. Om du har möjlighet att fälla ihop rullstolen för att sen resa i djuravdelningen går det bra. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Rullstolsplats eller plats för sittscooter bokas inte i förväg utan du reser i mån av plats.

Nej, rullstolsplats eller plats för sittscooter bokas inte i förväg utan du reser i mån av plats.

Av säkerhetsskäl får du aldrig placera någonting i mittgången eller framför tågets dörrar. Utrymningsvägarna måste vara fria så att resenärerna snabbt kan utrymma tåget vid behov. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Har du däremot med dig ledsagare som följer med dig under resan behöver även ledsagaren ha giltig biljett.

Du behöver beställa ledsagning senast 24 timmar innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.

På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55

Här kan du läsa mer om ledsagning.

Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ja, det finns möjlighet till det. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.

Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.

Ja, det finns skötbord i den rullstolsanpassade toaletten. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det utrymme för barnvagnar, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.

I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller reser med rullstol kan du se en vagnskiss här för att hitta rätt.

Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.

Alla synpunkter på exempelvis trafiken, tågvärdar, städning lämnas till kundservice. Här hittar du kundservice kontaktuppgifter.

Vi har en personuppgiftspolicy som följer gällande lagar och regler (GDPR). Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifterna.

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid försening orsakad av Mälartåg, när du köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.