Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Före resan

Det går utmärkt att låna ut din Movingobiljett genom att flytta den till en annan mobil som har appen Movingo. För att kunna överföra din biljett loggar du in på kontot från den mobil du önskar flytta biljetten till. Sedan behöver du med ett knapptryck bekräfta biljettflytten. Därefter har du flyttat din biljett och den kommer inte att finnas kvar i den ursprungliga mobilen. Observera att du kan flytta din biljett en gång per 24 timmar.

Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.

Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn under 7 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

För att boka rullstolsplats kontakta Mälartåg så hjälper vi dig att boka resan och platsen. Klicka här för att få kontaktinformation till Mälartågs kundservice.

Två barn under 7 år får följa med utan kostnad per betalande vuxen. Ytterligare medföljande barn betalar rabatterat pris. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.

Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.

Biljett kan du köpa på startsidan på vår webb, i vår app, SJs biljettautomat eller hos ett ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.

Movingo är en biljett för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om Movingo.

Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du läsa mer om flexvagnen. Flexvagnens smarta markering med en extra blå kant ser du på bilden.

Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.

Med Movingo Alla Sträckor kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Priset för en Movingobiljett beror på vilken sträcka du önskar resa. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats, förutom de två rullstolsplatserna.

Det går inte att förboka sittplatser ombord, förutom de två rullstolsplatserna. Dessa bokar du här.

Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat biljettpris.

Reser du till eller från Arlanda behövs en särskild passagebiljett. Passagebiljetten ingår om du har en Movingobiljett med Arlanda som start- eller slutpunkt. I annat fall behöver du betala en extra avgift för passagebiljetten. Detta gör du enkelt i samband med köpet av din Movingobiljett. Läs mer om Movingo.

Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du här.

Mälartåg trafikerar i dagsläget fyra linjer:
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm

Se karta och läs mer om Mälartåg.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.

Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.

Vid kontroll behöver du som resenär kunna uppvisa en giltig biljett. Missbruk av biljetter är straffbart enligt lag och kan leda till att biljetten dras in eller omhändertas. Om du som resenär inte kan uppvisa en giltig biljett vid kontroll får du betala en tilläggsavgift. Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.

Då är biljetten även giltig på avgången före och nästkommande avgång med Mälartåg.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Movingo kundservice.

Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se

Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor med en maxvikt på 20 kg. Samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral. Du ansvarar själv för att bära ditt egna bagage.

Nej, om du har möjlighet att sätta dig vid ett säte och rullstolen kan stå ihopfällbar vid bagageutrymmet behöver du inte boka rullstolsplats. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.

Ja, det finns endast ett fåtal platser ombord som tillgodoser resenärens behov av rullstolsplats och sittplats bredvid rullstol. För att få sitta där måste du boka i förväg.

Vid dessa platser finns det gott om plats samt är det ett säkert sätt att resa för den som vill ha med sin rullstol, är rullstolsburen eller använder sittscooter.

Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Du behöver beställa ledsagning senast 24 timmar innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.

På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55

Här kan du läsa mer om ledsagning.

Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ja, det finns möjlighet till det. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.

Resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation betalar en stationsavgift på 120 kronor. Avgiften finns alltid inkluderad i enkelbiljetten om destinationen är Arlanda. Har du en Movingobiljett där start eller slutsträckan är Arlanda ingår också avgiften i pendlarbiljetten. Om Arlanda är en mellanliggande station kan du välja att lägga till avgiften i din pendlarbiljett, priset ligger på 400 kr.

Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.

Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.

Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.

Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.

Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 14 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.

Ja, du kan köpa ett Movingo plastkort hos ett ombud, för att sen ladda det hos ombudet eller i SJ:s automater.

Ja, det finns rullstolsplats ombord. Denna plats behöver bokas i förväg, här kan du läsa mer och boka.

Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.

Tidigast 14 dagar innan kan du köpa Movingo periodbiljett. Här kan du klicka för att få mer information om Movingobiljetten.

Du kan resa med nästa avgång. Väljer du att inte resa kan du ansöka om ersättning här för att komma till formuläret

Ja, när du köper biljetten i vår app Mälartåg kommer biljetten till mobilen.

Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.

Hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten..

När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kommer biljetten till din mejl.

Ja, om du har lagt till av- och påstigningsavgift Arlanda för 400 kr. Annars kan du betala 120 kr vid passagen på Arlanda. Är din start- eller slutdestination Arlanda är den redan inkluderad i priset. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.

Ja. Men ett av barnen måste vara under 7 år.

Max 3 barn, om två av barnen är under 7 år.

Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn under 7 år utan kostnad. Reser barn över 7 år själv får barnet betala ungdompris.

Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.

När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 14 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.

Din biljett kommer upp i appen om du köper den i appen. Köper du biljetten via vår hemsida får du biljetten via mejl.

Ja, det går bra. För närvarande har vi en del tekniska problem i appen vilket innebär att vissa biljetter inte kommer fram efter betalning med swish. Skulle detta inträffa kontakta kundservice 0771-22 44 40 så skickar vi ut biljetten via mejl. Vänligen ha ditt orderid för swishbetalningen tillgängligt.

Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.

I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller har bokat rullstolsplats kan du se en planskiss här för att hitta rätt.

Ja, du kan resa med rullstol ombord. Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.

Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.

Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.

Nej, som pensionär reser du till fullt pris. Det gäller både resa med Mälartåg och med Movingo periodbiljett. Här kan du se våra resevillkor.

Mälartåg säljer inga sista minuten resor.

Ja, lugn avdelning finns ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Här kan du läsa mer om våra tåg.

Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet.

Nej, det förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.

Mälartågs biljettutbud är enkelbiljetter och pendlarbiljetten Movingo som är giltig 30, 90 eller 365 dagar. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter och om Movingo periodbiljett

Det säljs hos Mälartågs ombud. Här hittar du ombud som säljer det fysiska kortet.

Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.

Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Och om du har en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.

Nej, vi kommer inte erbjuda betalning med faktura till att börja med.

Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Du kan boka om din Resplusbiljett om den är ombokningsbar, vilket står på din biljett. För att boka om din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Du kan återköpa din biljett om din Resplusbiljett är återköpsbar, vilket står på din biljett. För att återköpa din biljett kontaktar du den återförsäljare du köpt biljetten av.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Har du påbörjat resan och missar din anslutning på grund av sen ankomst med Mälartåg bokar vi om biljetten åt dig.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 07-18, helger 8-17. Chatten är öppen vardagar 6-20, helger 7-19. Ombokning vid försening orsakad av Mälartåg, när du köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

När du har en Movingo biljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på Ostpendeln: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Ostpendeln stannar inte i Katrineholm.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.  

Ombokning kan göras senast en timme innan avgångstid och för samma sträcka och resenärskategori. Kontakta kundservice på telnr: 0771-22 44 40 så hjälper vi till med det.

 

 

 

Nej, Interrailkortet gäller inte som biljett ombord.

Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.