Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Under resan

Sällskapsdjur är välkomna ombord. På utsidan av den första och sista vagnen i varje tågsätt finns det uppmärkt vart det är tillåtet att gå in med djur. Här kan du läsa mer om att resa med djur.

Barn under 7 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma. Det går bra för barn och ungdomar från 7 år och uppåt att resa själva.

Om du har rätt till ersättning när ditt tåg blivit försenat beror på hur långt ditt tåg kör samt hur stor förseningen är. Här finner du mer information om ersättning vid försening.

Det finns kostnadsfritt Wi-Fi ombord på alla våra tåg. 

Hur många platser det finns ombord beror på vilken tågtyp du reser med. Nästan alla våra tåg är nya. Dubbeldäckarna har exempelvis 333 fasta sittplatser. Här kan du läsa mer om våra tåg.

Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.

Om du reser på Mälartåg utan biljett eller med en ogiltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift om 1500 kr.

Det stämmer, det går inte att blippa plastkortet på bussarna. Då Movingokortet inte längre kommer att finnas kvar efter den 31 mars 2023, uppmanar vi de som fortfarande har Movingo på kort att redan nu köpa Movingo som appbiljett. Appbiljetten kan skannas digitalt inom merparten av all lokaltrafik i Mälardalen. Innan du gått över till appbiljett kan du visa upp Movingokortet tillsammans med kvittot som du fick när du köpte din Movingo. Läs mer om när Movingokortet flyttar in i appen.

Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du läsa mer om flexvagnen. 

Avinstallera appen och logga in på nytt. Om det fortfarande står "ogiltig biljett" kontakta Mälartåg kundservice.

Ett tillfälligt fel kan ha uppstått hos bussbolaget eller just i den biljettläsaren som gör att det inte går att blippa kortet. QR-koden uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre går det inte att avisera biljetten. Spräckt eller smutsig skärm kan också vara en orsak till att det inte går att blippa Movingo biljetten.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel

Mälartågs dubbeldäckare har en flexvagn i varje tågsätt. I flexvagnen finns det plats för alla. Här hittar du två rullstolsplatser, utrymme för cyklar, större bagage och barnvagn samt även en toalett med skötbord. Här kan du läsa mer om flexvagnen.

Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du här.

Ja, det finns toaletter ombord på alla våra tåg. Här hittar du information om toaletter på våra tåg.

Ja, det finns lugn avdelning i Mälartågs dubbeldäckare, på övervåningen i vagn 12. Här kan du se en vagnskiss för att hitta rätt.

Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.

I Mälartågs dubbeldäckare finns det två speciellt avsedda utrymmen i varje ände av tåget, närmast förarhytten. Här får man varken äta nötter eller citrusfrukter. Man ska heller inte sitta här om man bär stark parfym. Djur får inte vistas här. Här kan du läsa mer om allergivänlig avdelning.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Är det sista avgången för dagen ska ersättningstrafik sättas in. Information om från vilken hållplats och när ersättningsbussar avgår hittar du på ersattningstrafik.nu

Vid trafikstörning är vi tillgängliga dygnet runt på kundservice för att kunna hjälpa till på bästa möjliga sätt. Du når oss på: 0771-22 44 40.

Nej, vi behöver då ordna med alternativt färdsätt till dig. Kontakta kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig.

Vi kan tyvärr inte erbjuda dig som reser på en rullstolsplats att ta med dig sällskapsdjur, då sällskapsdjur av allergiskäl endast får resa i djuravdelningen. Om du har möjlighet att fälla ihop rullstolen för att sen resa i djuravdelningen går det bra. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Du placerar väskor av kabinstorlek under eller mellan stolarna. Mindre väskor kan du placera på hatthyllan. På bagagehyllorna i vagnsändarna finns det plats för ­större bagage. Här kan du läsa mer om bagage.

Det finns ingen bistro eller varuautomat ombord för att köpa mat eller dryck, men det går bra att ta med eget.

Av säkerhetsskäl får du aldrig placera någonting i mittgången eller framför tågets dörrar. Utrymningsvägarna måste vara fria så att resenärerna snabbt kan utrymma tåget vid behov. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Vänd dig i första hand till tågvärden ombord. Har du redan klivit av tåget eller har övriga frågor hjälper Mälartåg kundservice dig gärna. 

Nej, du får inte dricka alkohol ombord på Mälartåg. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 24 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo.

Du kan behöva uppvisa legitimation om du reser med en biljett till rabatterat pris. Är du student behöver du kunna uppvisa giltig studentlegitimation med SL-logga. Även vid resa med en Resplusbiljett kan du behöva uppvisa legitimation då de är personliga. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.

Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur och får sitta på valfri plats ombord undantaget den allergivänliga avdelningen.

I samband med ditt köp får du en QR-kod, det är koden som scannas av vid kontroll. Här kan du läsa mer om Movingo biljetten.

Om din telefon tillfälligt skulle sakna internetuppkoppling kan biljetten ändå skannas av ombordpersonalen på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar eftersom Movingobiljetten är aktiv i appen även när den inte är uppkopplad. Dessutom finns eluttag både på Mälartåg och SJs regionaltåg där du kan ladda din mobil.

När en avgång blir inställd kan du i stället resa med en tidigare eller senare avgång. Din biljett gäller på avgången före eller nästkommande avgång med Mälartåg. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

Om tågets totala totala körsträcka är längre än 150 km och förseningen överstiger 60 minuter. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

Ja, det finns skötbord i den rullstolsanpassade toaletten. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det utrymme för barnvagnar, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.

Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.

Ja, det går bra, du reser i mån av plats. Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.

Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.

Ja, du kan resa med nästa avgång om ditt tåg har blivit inställt.

Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på tåget.

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

MTR utför Mälartågs trafik på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen.

Stationerna där ditt tåg stannar hittar du här.

Kontakta i första hand tågvärden ombord, vid akut händelse, brott eller olycka kontakta 112.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.  

Om din resa ersätts med buss kan du hitta mer information på sidan ersattningstrafik.nu. Här kan du se avgångstid för bussen och vilka stationer den stannar på. Du kan också följa bussen i realtid när turen väl startar och se hållplatser för de stationer där det finns ett särskilt hållplatsläge för ersättningstrafik.

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. Utlämning sker på Mälartåg hittegods i centrala Stockholm, men kan även sändas med post till självkostnadspris.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

MTR som kör våra tåg ansvarar för att hjälpa dig i skadeärenden, utreda händelsen och hantera eventuella ersättningsanspråk. Här hittar du kontaktuppgifter till MTR:s skadereglering.